Czy użytkownik główny BDO musi mieć pełnomocnictwo?

Dostęp do platformy w ramach obsługi systemu BDO przysługuje użytkownikowi głównemu. Najczęściej jest to właściciel przedsiębiorstwa, czyli osoba fizyczna posiadająca zarejestrowaną działalność lub w przypadku spółki – osoba wskazana w KRS jako reprezentant spółki. Jeśli uprawnienia użytkownika głównego w ramach dostępu i obsługi systemu BDO nadano innej osobie, zgodnie z obowiązującymi przepisami musi ona mieć udzielone pełnomocnictwo BDO.

Pełnomocnictwo do BDO – kiedy jest potrzebne?

Pełnomocnictwo jest wymagane, gdy osoba nieuprawniona bezpośrednio do reprezentowania firmy (np. pracownik biura rachunkowego, asystent, doradca ds. środowiska) ma załatwiać formalności związane z BDO. Obejmuje to m.in.:

  • rejestrację podmiotu w systemie BDO,
  • składanie wniosków aktualizacyjnych,
  • prowadzenie ewidencji odpadów,
  • składanie rocznych sprawozdań.

Co ważne, wystawienie Karty Przekazania Odpadów (KPO) czy Karty Ewidencji Odpadów (KEO) nie wymaga pełnomocnictwa, o ile dana osoba działa z poziomu uprawnień przyznanych jej przez użytkownika głównego w systemie.

Należy również pamiętać, że pełnomocnik nie zostaje zwolniony z odpowiedzialności za działania niezgodne z zakresem udzielonego pełnomocnictwa. W przypadku działań niezgodnych z przepisami może ponosić odpowiedzialność cywilną lub karną, zwłaszcza jeśli złoży nieprawdziwe oświadczenia.

Jak udzielić pełnomocnictwa w systemie BDO?

W 2025 roku pełnomocnictwo można udzielić na trzy sposoby:

  • jako załącznik w formacie PDF dodany do wniosku w systemie BDO,
  • za pośrednictwem platformy ePUAP jako pełnomocnictwo ogólne (widoczne również w Centralnym Rejestrze Pełnomocnictw),
  • w formie papierowej – w przypadku wyjątkowych sytuacji, np. awarii systemów elektronicznych (konieczna jest późniejsza digitalizacja dokumentu).

Pełnomocnictwo musi zostać podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym lub podpisem zaufanym – wyłącznie przez osobę uprawnioną do reprezentacji podmiotu (właściciela JDG, wspólnika, prezesa, członka zarządu itp.).

Pełnomocnictwo BDO – jak wypełnić?

W dokumencie powinny znaleźć się informacje dotyczące podmiotu udzielającego pełnomocnictwa wraz z numerami: KRS, NIP oraz REGON, a także dane personalne (imię i nazwisko) pełnomocnika. Poza słownym udzieleniem pełnomocnictwa, w dokumencie powinien znaleźć się również zakres czynności, które pełnomocnik może wykonywać w ramach dostępu do systemu BDO wraz z okresem obowiązywania pisma.

Pełnomocnictwo BDO można wypełnić na podstawie przygotowanego wzoru lub szablonu, a także przygotować w całości samodzielnie. Należy jednak pamiętać, że dokument musi zostać podpisany przez osobę uprawnioną przy użyciu podpisu zaufanego lub osobistego po weryfikacji certyfikatem kwalifikowanym.

Ile kosztuje pełnomocnictwo i gdzie wnieść opłatę?

Do pełnomocnictwa składanego w systemie BDO należy dołączyć potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej w wysokości 17 złotych. Bez dokonania wpłaty i uwzględnienia załącznika pełnomocnictwo zostanie uznane za nieważne. Przelew najczęściej wykonuje się na numer konta bankowego urzędu miasta należącego do strefy Urzędu Marszałkowskiego danego województwa.

Opłata za pełnomocnictwo jest jednorazowa przy przyznaniu uprawnień jednej osobie na terenie wybranego województwa. Przy składaniu wniosku lub sprawozdania na terenie innych województw opłatę za złożenie dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa BDO należy powtórzyć.

Dla naszych stały klientów oferujemy bezpłatne doradztwo w zakresie gospodarki odpadami! Skontaktuj się z nami, jeśli potrzebujesz wsparcia przy wypełnianiu dokumentów lub zarządzaniu dostępami.